ifeszt-színpad

(a fellépés sorrendjében)

A fösvény: 1. A fesztivált Molière klasszikus darabja, A fösvény nyitja a sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház előadásában, Bocsárdi László rendezésében. 2. Az előadás kezdetben két szóval illethető: szerelem, pénz. 3. Harpagon, jelenkorunk hanyag és zsugori nyugdíjasa egy folyamatosan zsugorodó, fehér térben. 4. Hosszabb írás a blogon az előadásról: itt.

A szerelem átka: 1. Egy XX. századi hagyományos zsidó család problémáinak összessége a Iacob Gordin által írt színdarab jiddis nyelvű előadásában, a bukaresti Állami Zsidó Színház közbenjárásával. 2. A ‘szerelem’ alaptémával rendelkező előadásba néha a néző képes „beleülni”, máskor meg nem érteni, hogy milyen jelentősége van egy vízimalomnak a háttérben. Talán csak annyi, hogy alapzajt kelt némely ponton. 3. Hosszabb írás a blogon az előadásról: itt.

Madame de Sade: 1. Szombat délután az Északi Színház Ács Lajos stúdió termében volt látható. 2. Misima Jukio darabját a marosvásárhelyi Ariel Színház felnőtt társulata adta elő, Porogi Janka rendezte. 3. Az előadás központjában hat nő problematikája áll, ami egyértelműen köthető a hírhedt De Sade márkihoz, a ’problémák hatszögét’ megformálva. 3. Európában nem beszélhetünk egy meztelen testről, csupán tudományos vagy vulgáris formában, nincs köztes helyzet – erre világít rá a japán Misima Jukio, hogy a darabjában igen is megoldható ez. 4. Hosszabb írás a blogon az előadásról: itt.

desade.JPG

Az imposztor: 1. Rögtön a Madame de Sade előadás után következett szombaton a Csíki Játékszín előadása, Kövesdy István rendezésében. 2. Színház a színházban, színpad a színpadon, színészeket alakító színészek – tömören ennyivel lehet jellemezni a kezdetben lassan induló színdarabot. 3. Hosszabb írás a blogon az előadásról: itt.

kep2

Manka: 1. Azon egyre szaporodó helyzetek sorába tartozik, amikor is egy író a saját darabját rendezi. A fesztivál harmadik napján nem ez az egyetlen ilyen előadás. 2. Ezúttal e totális alkotó Hatházi András színész. 3. A Szakszervezetek Művelődési Házában játsszák, talán mert a felújítás alatt levű másik színházépületben anno nem próbálhattak. 4. Az előadás célja a szembesítés; különböző emberek életét mutatja be, felkínálva a nézőnek a beleélés göröngyös útját. 5. Hét embert láthatunk a színpadon, akik hiába próbálkoznak, mégsem sikerül nekik az együttélés. 6. A kétrészes produkcióban találkozhatunk nőnek öltözött fiúval, sok vérrel, még több slágerrel, egy pisztoly is eldördül, és a színház falai is ledőlnek. 7. A színészekről sütött, hogy minden percét élvezik a játéknak. A nézőkről nem ez sütött. 8. Hosszabb írás a blogon az előadásról: itt.

Gadjo Dildo: 1. Román nyelven játszó bukaresti társulat – a Giuvlipen Színház – előadása, Mihai Lukacs rendezésében. 2. Három roma nő játszik a színpadon; énekkel, monológokkal és interaktív részekkel színesítve mondják el történeteiket. 3. Az előadás valós történetek alapján dolgozik, őszinte hangvételű megszólalásokat hallhatunk. 4. Hosszabb írás a blogon az előadásról: itt.

roma eloadas.JPG

Pornó: 1. Egy szatmári előadás, vasárnap mutatják be a fesztivál közönségének. 2. Megtudjuk belőle, hogyan tarthatja fenn a figyelmet egy színész(nő) és egy zenész. Meg Visky András sajátos szövege. 3. Az emberek fejében létező kép a “pornó” szóról teljesen eltér a hasonló című kiállításban vagy az előadásban megjelenő fogalomtól, hiszen több mint 400 oldal lehallgatási anyag plusz a jelenetek sora mutatja, hogy Visky András lakásában a feleségével, illetve barátaival való társalgás elvesztette intimitását, megalkotva a politikai pornográfia fogalmát. 4. Hosszabb írás a blogon az előadásról: itt.

Tündéri: 1. A fesztivál negyedik napján az Aradi Kamaraszínháztól láthattuk a kortárs román szerző(nő), Theodora Herghelegiu darabját, mint a nap egyetlen előadását. 2. A szürreális musical két férfit helyez középpontba, akik csupán be szeretnének jutni egy másik világba: a toalettre. (Vajon csupán …?) 3. Tudomásuk szerint ők ketten vannak, viszont az egyikük rátalál egy vörös ruhás nőre, aki nem kerülhetett volna oda, de mégis ott van – bizonyos ideig csak testileg. Aki egy tündér. (Vajon tündér? Vagy az élet értelmének/értelmetlenségének szimbóluma?) 4. A tásrulatoknak többet kéne román drámákat játszaniuk. 5. Hosszabb írás a blogon az előadásról: itt.

tunderi

Házikó a halottaknak: 1. A Shoshin Színházi Egyesület intim hangulatot teremtő előadása. Két költő, Salvatore Quasimodo és Tadeusz Różewicz szövegei alapján adja elő Köllő Csongor, Grzegorz Ziólkowski rendezésében. 2. Az előadásnak a szatmári színház félhományban fürdő stúdiótere adott helyet. 3. A produkciónak nincs összefüggő cselekménye, apró jelenetekre bomlik szét. 4. Egy költői világba nyit kaput az előadás, mindenki számára személyes élményt nyújtva. 5. Hosszabb írás a blogon az előadásról: itt.

A néző élete és halála…: 1. A temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház által színre vitt, a hírhedt Radu Afrim által rendezett, tükörképet mutató előadás. 2. Olyan élethelyzetek sokaságának bemutatása, amelyek a színházhoz köthetőek, de ezzel egyidőben függetlenek is tőle. 3. Hosszabb írás a blogon az előadásról: itt.

nezo.JPG

Fade Out: Matei Vișniec És a csellóval mi legyen? című egyfelvonásosának fizikai színházi kísérletté való átdolgozása. A marosvásárhelyi András Lóránt Társulat és Györfi Csaba rendező-koreográfus alkotta meg. A mozgások sorozatából három hétköznapi figura a monotonitásból való kitörésének története rajzolódik ki. Hosszabb írás a blogon az előadásról: itt.

fadeout.JPG

A cég köszöni szépen: 1. A nagyszebeni Radu Stanca Nemzeti Színház német tagozatának románul feliratozott, magyarul tolmácsolt előadása, aminek központjában nyilván egy cég, ahol a főszereplő, Krusenstern alkalmazásban áll(t). 2. Steril, némiképp filmszerű, tipikus, a fejlett országokban jellegzetes berendezéssel rendelkező tér. A helyiség lehet akár egy labirintus bejáratánál vagy éppen a közepén, ezt sugalljaa bozóttal, mohával benőtt ki-/bejárat. 3. Az előadás központi problematikája a generációk közötti értékrendbeli különbség, e szakadék áthidalásának képtelensége. 4. Hosszabb írás a blogon az előadásról: itt.

cegnemet

Yom Kippur: A szatmári román társulat előadása, rendezte: Eugen Gyemant. Egy ünnep előtt anyjuk eltűnése miatt gyűl össze négy nővér. Maga a Yom Kippur, a zsidó ünnep napjának beállta előtti órákban éri el a csúcspontját a testvérek közötti konfliktus. A sok női bájt megmutató előadás a család, az összetartás fontosságát tűnik hangsúlyozni. Hosszabb írás a blogon az előadásról: itt.

Dózsa: 1. A marosvásárhelyi Yorick Stúdió Török Viola által rendezett, Győrfi Csaba által koreografált egyszemélyes előadása. Csupán egy színész (Sebestyén Aba), egy szék, egy harangfény és egy liszt-kör van jelen. 2. A mű alapjaként, ahogy azt a cím is mutatja, egy történelmi személyiség, Dózsa György vezér szolgál. 3. A mozgások és az erőteljes monológok mellett említésre méltó a székkel való játék sokfélesége, árnyaltsága. 4. Hosszabb írás a blogon az előadásról: itt.

Occupy Yourself: 1. A kolozsvári Váróterem Projekt csapatának előadása, ami egy jelenkori problémát, a függőségeket veszi alapul és dolgozza fel. 2. A zenei aláfestéssel körített tudományos tények jelenetei mellett az interaktív előadás választ próbál nyújtani arra a kérdésre, hogy mit is jelent függőnek lenni. 3. Szerkezete mozaikos. 4. Hosszabb írás a blogon az előadásról: itt.

Pour toujours: 1. A Mindörökké c. előadás a Kolozsvári Állami Magyar Színház látvány- és mozgásszínház-egyvelege. 2. A magától érkező, de damillal vontatva távozó asztal jelenetén kívül a szimbolizmussal és szürrealizmussal megalkotott jelenetek figyelmet követelnek a nézőtől. 3. Hosszabb írás a blogon az előadásról: itt.

Sirály: 1. A Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulatának produkciója Csehov egyik igen ismert színműve alapján, Keresztes Attila rendezésében. 2.„L’Homme qui vole – Az ember, aki akart”: Kosztantyin író, Nyina viszont híres színésznő akart lenni. 3. Keresztes pályáján egyszerűsödést mutat ez a munka, a korábbi tobzódások után. Ezt sokan díjazzák a szakmában. 4. Hosszabb írás a blogon az előadásról: itt.

siraly

Roberto Zucco: 1. A székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház által előadott dráma, melynek központjában maga Roberto Zucco tömeggyilkos állt. 2. Nagyon pontos, figyelmet keltő, néha hatásvadász produkció volt látható szombaton a délutáni órákban. 3. Jó volt a humora. 4. Hosszabb írás a blogon az előadásról: itt.

Zűrzavaros éccaka: 1. A gyergyószentmiklósi Figura Stúdió Színház csapata Caragiale Zűrzavaros éjszaka c. darabját dolgozta át alaposan, Székely Csaba fordítása alapján. 2. Az előadás rendezője, Albu István (Pecka) lett a Figura újdonsült igazgatója! Újabb fiatal igazgató… épp beiktatás előtt. 🙂 3. A figyelmet megkövetelő komédiázás mellett az előadás mozgatórugója az etnikumköziség: a magyar, a román és a cigány emberek együttélése. Az aktualizálás, a székelyítés az előadás egyik legnagyobb érdeme. 4. Hosszabb írás a blogon az előadásról: itt.

Skandináv lottó: 1. A temérdek pénz okozta boldogtalanság kibontásán alapuló előadás. A pénz megváltoztatja az egyszerű embereket, agresszió uralkodik el rajtuk és elvesztik józan gondolkodásukat. A végén mindez a halálba vezet – de rövid sötétség után az előadás kezdő képére ugrik minden, elölről kezdődik, annyi különbséggel, hogy a főhős már nem örül a nyereménynek. 2. A kézdivásárhelyi Városi Színház vezetője, Kolcsár Jocó színész nem először rendez a társulatának. Ezúttal egy olyan színészt is meggyőzött, hogy játsszon, aki évek óta nem állt színpadra: Kiss Lászlót. 3. Több színész brillírozott ezúttal is, még ha nem is mindegyik jelenetben. 4. Hosszabb írás a blogon az előadásról: itt.

Kampf: 1. A Tavaszi áldozat helyett végül ezt hozta el Szatmárra a sepsiszentgyörgyi M Studio, talán technikai okokból. 2. A mozgásszínházi előadás központjában a harc áll, ezt jelzi a címe is (Kampf jelentése: harc, küzdelem). 3. Az egyén befolyása a tömegre és fordítva, a tömeg hatása az egyénre – ez érvényesül az előadás során. 4. Az előadást mindenki szerette, nem ok nélkül – még az is, aki amúgy a mozgásszínházat nem kedveli. 5. Hosszabb írás a blogon az előadásról: itt.

Három nővér: 1. Az Ifesztet vasárnap este ez az előadás zárta. 2. A nagyváradi Szigligeti Színház által előadott színmű középpontjában a három főszereplő, a három nővér, Olga, Mása és Irina áll. Belátást nyerhetett a néző egy olyan környezetbe, ahol az emberek nem képesek megtalálni életük útját. 3. A fordítás új volt, volt néző, akinek túlságosan új. 4. Az előadást rég nem játszották, vontatottra sikerült. 5. Hosszabb írás a blogon az előadásról: itt.

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s